Omschrijving

1. Ontwerpvakken
A. Industry & Culture
De ontwerpopdracht gaat uit van een geïntegreerde behandeling van industrie en cultuur. Centraal staat het combineren van uiteenlopende (ontwerp-)disciplines en vaardigheden: industrieel ontwerpen, vormgeving, toegepaste kunst, werktuigbouwkunde, marketing, vervaardigen van kleine series en massaproducten, consumentenmarkt, retail en business to business.

B. Real Artist
In dit ontwerpvak staat de persoonlijkheid van de student in relatie tot het gemaakte werk centraal. De student krijgt een duidelijk beeld van de wereld van galeries, musea, culturele events, instellingen, subsidies, magazines, presentaties en productie in eigen beheer. Ook wordt aandacht besteed aan het bepalen van jouw standpunt als vrije ontwerper in relaties met curatoren, journalisten en opinionmakers.

C. Cool Industry
De ontwerpopdracht is gesteld binnen de context van de procesmatige kant van industrial design: marketing, corporate identity, technische knowhow, omgang met klanten, offertes en acquisitie. De realiteit van werken in een internationaal veld komt aan de orde. Opdrachtgevers, producenten en consumenten bevinden zich immers vaak buiten Nederland. De student wordt wegwijs gemaakt in de wereld van managing directors, marketeers en researchers.

2. Presentatievakken
A. Handtekenen
Handtekenen is een verlengstuk van de beeldende uitdrukkingsvaardigheid van de student. De student leert basisvaardigheden in het handmatig 2D weergeven van ontwerpen met diverse technieken en materialen. Hij werkt individueel aan de gestelde opgave. De lessen worden gegeven in de context van de ontwerpvakken.

B. Computervaardigheden
Computervaardigheden in de context van de ontwerpvakken zijn een verlengstuk van de beeldende uitdrukkingsvaardigheid van de student. Centraal staan basiskennis en het verbreden van computervaardighedenm in verschillende programma's, extensie programma's en renderingtechnieken. De vaardigheden worden puntsgewijs en helder overgedragen.

3. Personality, contemplation and culture
A. Personality skills
Ontwerpers dienen niet alleen een goed ontwerp af te leveren, maar dit ook vanuit een persoonlijke overtuiging te kunnen communiceren met allerlei partijen en belanghebbenden. In deze lessen komen zaken als persoonlijkheidsontwikkeling, uitdrukkingsvaardigheden (in woord en geschrift), consultancy skills en onderhandeling- en projectmanagementvaardigheden aan de orde.

B. Contemplation
De student leert zelf stelling te nemen in de maatschappelijke en theoretische context van de vormgeving en het plaatsen van de eigen ontwerpopvatting daarbinnen. De docent draagt hier helder en doelgericht diverse beschouwingen en meningen over. Discussie en ontwikkelen van een eigen visie zijn kenmerkend voor dit vak.

C. Culture carriers
De student wordt wegwijs gemaakt in de culturele en commerciële inbedding van de vormgeving. Docent(en) zijn erkende autoriteiten in het culturele, politieke of business veld. Zij maken de studenten vertrouwd met de context en doelstellingen van dergelijke instanties. De studenten kunnen daarbinnen de eigen positie bepalen. Culture Carriers maken de student vertrouwd met de actuele context van de vormgeving.

Doelgroep

ID is een parttime cursus voor studenten uit een internationaal veld en profileert zich tussen industrial design en vormgeving: de juiste mix tussen concept, vaardigheden, cultuur en industrie.

Werkvormen

Docenten en gastdocenten worden uitgenodigd op basis van relevantie voor ontwerpopdrachten en benodigde kennis en kunde. Zij zijn full-time professionals in hun vak. Hierdoor heeft ID een hoog realistisch gehalte. Ook de achtergronden van de verschillende studenten bieden een meerwaarde.

De lessen vinden plaats op woensdag en donderdag van 16.00 tot 21.45 uur. Voor het werken aan opdrachten moet gerekend worden op een extra tijdsinvestering van circa tien à vijftien uur per week.